KOLORY, KSZTAŁTY I DŹWIEKI W
ŚWIECIE MATEMATYKI
100 LAT PIĄTEGO WYMIARU
THEODORA KALUZY
Theodor Kaluza i jego rola w projekcie
Wstęp
Jedność i nierozłączność sztuki znauką pozwala nam lepiej poznać fenomeny naszego postrzegania natury. Te dwie dyscypliny są dla siebie źródłem wzajemnej inspiracji.
Wielcy myśliciele, naukowcy i artyści mają wpływ na percepcję naszego świata pomagają nam w zgłębianiu tajemnic i wizualizacji oraz obliczeniach rozmiarów kosmosu. Pomimo tego, że wielowymiarowa geometria została dobrze opisana już w roku 1854 przez niemieckiego matematyka Bernharda
Riemana temat geometrii wielowymiarowej do połowy dwudziestego wieku był dla normalnego obywatela prawie nieznany.
Nawet egipska i grecka trójwymiarowa geometria, która powstała 1000 lat przed Chrystusem była jeszcze w piętnastym wieku nie całkiem zrozumiała. Dopiero wysiłki architektów i artystów pozwoliły zwykłemu obywatelowi lepiej poznać zagadnienia trówymiarowej geometrii.
THEODOR KALUZA
Kim był Theodor Kaluza i dlaczego jest on tak ważny dla kreatywnej sztuki ? Theodor Kaluza urodził się w 1885 roku w Opolu na Górny Śląsku i również był związany z kulturą polską posługiwał się biegle językiem niemieckim i polskim a oprócz tego jeszcze dwunastoma innymi językami. Miasto Opole jest dumne z faktu iż taka wspaniała postać historyczna była jego obywatelem.
Theodor Kaluza zaproponował w swojej matematyce ujednolicenie i zespolenie riemanowskiej czterowymiarowej czasoprzestrzeni z einsteinowską grawitacją oraz eletromagnetyzmem Maxwella. Tak oto powstała pierwsza zgodna matryca w pięciu wymiarach. Ta przełomowa praca dzięki poparciu Alberta Einsteina została opublikowana w roku 1921 w Raporcie z Sesji Pruskiej Akademii Nauk. Dokładnie sto lat temu. Tak oto zapoczątkowano odejście od trójwymiarowej mentalności w fizyce oraz zaczęto trudny proces zmiany postrzegania fenomenów fizyki. Ten proces trwa nadal i jest nadal na etapie wprowadzania. Prawie dla każdego człowieka jest sprawą oczywistą istnienie fal radiowych lecz jaka jest ich geometria lub fizyczna struktura ? Jaka struktura kształtuje obrazy i dźwięki zwykłego smartfona? O tym wie, niewiele osób.
KALUZA W TWÓRCZOŚCI WITOLDA STYPY
Artysta Witold Stypa próbuje od lat 70 dwudziestego wieku za pomocą malarstwa i rzeźby pokazać fenomen kaluzowskiego pięciowymiarowego tensora . Wyjście poza trójwymiarowość fascynuje nie tylko Witolda Stypę.
Na początku 21 wieku dołączyła się do tego tematu i trudnego zadania polska artystka IRENA IZABELA IMAŃSKA Od tego czasu pracują wspólnie. 100 lat po opublikowaniu pięciowymiarowego tensora metrycznego pojawiła się potrzeba wizualizacji i interpretacji geometrii wielowymiarowej . Tak jak w czasach antycznych czy czasach Leonarda da Vinci trudnym zadaniem zajęła się sztuka.
Nie wszystko można wyjaśnić za pomocą geometrii trójwymiarowej, zrodziła się potrzeba nowych modeli myślowych i pomocy dydaktycznych.
Według klasycznej reguły wiążącej sztukę z nauką. Żyjemy w 21 wieku z naszym coraz bardziej wyrafinowanym elektronicznym wyposażeniem.
Lecz bez fizyki kwantowej i rachunku wielowymiarowego współczesna nauka jest nie do pomyślenia.
Ze zrozumieniem tych fenomenów niestety nie jest tak łatwo. Wprowadzenie do sztuki piątego wymiaru, tak jak kiedyś wprowadzano trójwymiarowość są naszymi tematami. Nasz projekt jest poświęcony setnej rocznicy powstania kaluzowskiej geometrii.
WŁĄCZENIE PROJEKTU DO UNIWERSYTECKIEJ SFERY
Ten projekt popierany jest przez bbw Hochschule w Berlinie , którą reprezentuje Prof. CORNELIUS HAHLWEG oraz Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny im. Kazimierza Puławskiego w Radomiu, który reprezentuje Prof. ANDRZEJMARKIEWICZ.
W tle pozostaje zawsze ta sama myśl,że technika i nauki przyrodnicze idą w parze ze sztuką. Prosty szkic lub skomplikowany wirtualny obraz wymaga wrażliwości artysty dla kreowania nowego –
rzecz nieodzowna.
Dlatego staramy się w bbw Hochschule oraz Uniwersytecie w Radomiu nasze artystyczno-naukowe eksperymenty za pomocą odpowiedniej techniki przybliżyć publiczności